Summa sidvisningar

lördag 9 augusti 2014

Hunnebostrand då och nu.

I veckan besökta jag Hunnebostrand,orten där jag föddes och växte upp.
1957 hade vi en tysk flicka några månader hos oss i vår familj, hon var 7 år när hon kom. Nu var hon tillbaka för att återse de platser, där hon var då och det blev en underbar resa på många sätt. Sol varje dag och bad flera gånger om dagen.
Denna sommar pågår en Skulpturutställning vid Udden,Hunnebostrand. När jag växte upp var det full aktivitet i stenbrotten och i skjul stod stenarbetarna och högg sten. Allt detta är nu borta och längs kajen ända bort till badplatsen Hästedalen står fantastiska skulpturer uppställda.
I år är temat 200 år av fred i Norden och det är utländska stipendiater som får arbeta med sten i Bohuslän och här ställer ut. Vill gärna dela med mig av något av det vi såg.
Jag kommer att visa fler bilder av dessa fantastiska skapelser.Här kan ni läsa mer om utställningen. En friluftsutställning utan avgift.
Så glad jag blev över allt arbete som lagts ned på att städa upp i stenbrotten och visa vad som skapas i sten. En pärla i Bohuslän!

4 kommentarer:

Kerstin sa...

Tack för att du delar med dig. Då kan ju även jag vara med fast jag inte är där. :)

Gunilla sa...

Tack för fina bildet av vackra skulpturer. Tänk att kunna forma den hårda stenen så vackert!
kram

Katarina sa...

Så många fantastiskt skiftande uttryck detta hårda material kan få under skickliga händer! Läckert med den oväntade kombinationen av sten och det skira "spetsmönstret"! kram Katarina

Catarina C sa...

Vilken fin vecka du måste ha haft med besök ifrån Tyskland. Så fina bilder du visar på stenskulpturerna. Kram